Fasering
Enquête: Fiets en autoparkeerbeleid
t/m 20 maart 2024
Waar parkeren we onze auto en fiets?
Gemeente Middelburg werkt aan een nieuwe aanpak voor parkeren van fietsen en auto’s. De stad blijft bereikbaar met de auto. Maar lopen, fietsen en openbaar groen worden belangrijker. We gaan voor een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor ontmoeting, bewegen en groen. En minder verkeersoverlast en minder auto’s op straat.
1260 Respondenten hebben meegedaan aan de enquête. Inmiddels is de enquête gesloten en worden de gegevens verwerkt.
Kaders stellen met de raad
t/m 2 april 2024
Om het parkeerbeleid goed te actualisering en op de omgevingsvisie 2050 af te stemmen, is een sessie is gepland voor commissieleden om een start te maken met kaders stellen, waarbinnen de diverse parkeer onderwerpen uitgewerkt moeten worden.
Deze verdiepende werksessie met de raad staat gepland op 26 maart 2024. Hieruit worden de kaders geformuleerd die op 23 mei 2024 worden vastgesteld in een nota kaderstelling.
Besluitvorming kaders fiets- en parkeerbeleid
t/m 27 mei 2024 om 13:28
Op 23 mei 2024 worden de kaders fiets- en parkeerbeleid vastgesteld in een nota kaderstelling.
Kort na deze sessie wordt een informatiemarkt voor belanghebbenden georganiseerd om de kaders en vervolgstappen toe te lichten.
De markt is op 5 juni met een vrije inloop van 19.00 tot 22.00 uur in de ZB Middelburg. Hier gaan we in gesprek over ideeën hoe we auto's en fietsen een plek kunnen geven in de stad, maar ook over andere kaders zoals meer groen en nieuwe huizen. Uw mening is van belang om komend jaar goede oplossingen uit te werken.
U bent van harte welkom en kunt binnenlopen (tussen 19.00 - 22.00 uur) wanneer het u uitkomt. Tot ziens op 5 juni in de ZB Bibliotheek Zeeland!
Informatiemarkt fiets- en autoparkeerbeleid 'Zoeken naar Balans'
t/m 11 juni 2024
Hoe kunnen we de groei van het aantal inwoners en bezoekers in de binnenstad opvangen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het fijn blijft om in onze mooie stad te wonen, werken en recreëren? Het antwoord hierop vraagt om een goede balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Een cruciaal aspect hiervan is het herzien van ons fiets- en autoparkeerbeleid.
5 juni vond in de ZB Bibliotheek Zeeland een informatiemarkt plaats over het fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg. Het evenement, getiteld “Zoeken naar Balans,” bood inwoners en ondernemers de gelegenheid om te praten over de toekomst van het parkeerbeleid in Middelburg. De gemeente streeft naar een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor ontmoeting, beweging en groen. Tijdens de markt werden verschillende perspectieven belicht, waarbij rekening werd gehouden met bredere stedelijke ambities zoals vergroening en behoud van cultureel erfgoed. 🚲🌿🚗
Bijgaand filmpje geeft in een notendop weer waar we met zijn allen voor aan de lat staan.
Uitwerking scenario's uitvoeringsprogramma fiets- en parkeerbeleid
t/m 12 december 2024
In de periode juni - december 2024 werken we verschillende scenario's voor het uitvoeringsprogramma uit. Tijdens het uitwerken van het nieuwe beleid vragen we tussentijds verschillende belanghebbenden om input. Ook worden hiermee parkeeralternatieven -en oplossingsrichtingen getoetst. (juni-december 2024)
Conceptrapport openbaar
t/m 11 februari 2025 om 10:54
De afgelopen maanden zijn de verschillende scenario’s uitgewerkt en vastgelegd in een conceptrapport ‘Actualisering fiets- en autoparkeerbeleid’. Het rapport is openbaar, maar nog niet vastgesteld. In dit rapport staat of het huidige parkeerbeleid in de binnenstad nog geschikt is voor de toekomst. In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 staat al dat parkeren voor bewoners in het centrum voorrang krijgt. De bezoekers die lang parkeren, parkeren dan aan de rand van de stad.
De belangrijkste koerswijzigingen ten opzichte van het bestaande beleid zijn:
- Bezoekers parkeren, meer dan nu, aan de rand van de stad en in de parkeergarages & parkeerterreinen.
- We investeren in nieuwe parkeervoorzieningen aan de rand van de stad.
- Waar mogelijk maken autoparkeerplaatsen in de binnenstad ruimte voor bijvoorbeeld groen en fietsparkeerplekken. Het zou ook kunnen zijn dat die vrijkomende parkeerplaatsen bestemd worden voor nieuwe bewoners. Dit hangt af van de plannen en keuzes die we nog moeten maken. Wel is besloten snel verbeteringen voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad te realiseren. Dit noemen we ‘Quick Wins’, zie fiets- en wandelstad
Het conceptrapport komt op 18 maart 2025 terug bij het college voor vaststelling. De formele inspraak verwachten we vanaf 26 maart 2025. Dat betekent dat inwoners de kans krijgen om hun mening te geven en suggesties te doen. De binnen gekomen feedback wordt daar waar mogelijk meegenomen in het definitieve conceptrapport.
Heeft u nu al vragen of wilt u een toelichting op het conceptrapport? Op 22 en 29 januari van 13.00 - 17.00 uur is er gelegenheid om uw vragen te stellen op het stadskantoor. U kunt zich aanmelden via onder vermelding van 'spreekuur parkeren'.
Het volledige conceptrapport kunt u onderaan deze pagina downloaden.
conceptrapport actualisering fiets- en autoparkeerbeleid.pdf
Besluit gemeenteraad vervolgonderzoek parkeerplekken
t/m 25 maart 2025
De gemeenteraad heeft op 30 januari 2025 besloten om geld vrij te maken voor onderzoek naar meer parkeerplekken. Dit gaat om het P+R-terrein (Segeerssingel), de Oude Veerseweg en parkeerterrein Hof van Tange. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern bureau en heeft als doel de consequenties van de ontwikkeling in beeld te brengen.
In de vergadering van 18 maart 2025 behandelt het college het conceptrapport fiets- en autoparkeerbeleid. Vaststellen en vrijgeven voor inspraak staat dan op de agenda. De formele inspraak verwachten we vanaf 26 maart 2025. Dat betekent dat inwoners de kans krijgen om hun mening te geven en suggesties te doen. Deze inbreng wordt daar waar mogelijk meegenomen in het definitieve concept rapport.
Inzage en inspraak
t/m 6 mei 2025
Op 18 maart heeft het college van B&W het conceptrapport fiets- en parkeerbeleid vastgesteld. Het definitieve conceptrapport ‘Actualisatie fiets- en parkeerbeleid’ ligt vanaf 26 maart 2025 nu ter inzage en inspraak, zie het gemeenteblad www.officielebekendmakingen.nl. Dit betekent dat inwoners de kans krijgen om hun mening te geven en suggesties te doen voordat het beleid definitief wordt vastgesteld. Klik hier voor het definitieve conceptrapport.
Het conceptrapport draagt bij aan een Middelburg waarin meer plek is voor ontmoeting, groen en een hogere belevingswaarde in de binnenstad. Een Middelburg waarin je veilig en aangenaam door de gemeente kan bewegen. Een autoluwe stad met parkeren aan de randen voor bezoekers, kansen voor meer groen en goede fietsvoorzieningen.
Vanaf 26 maart 2025 tot en met 7 mei 2025 kunnen inwoners en belanghebbenden binnen zes weken mondeling of schriftelijk reageren op de inhoud van het rapport door een zienswijze in te dienen, bij voorkeur per mail naar . Afhankelijk van de zienswijzen zal bekeken worden of het rapport moet worden aangepast.
Voor een mondelinge zienswijze of voor meer informatie kunt u een afspraak maken met de projectleider via ter attentie van Cees-Willem Koorneef onder vermelding van ‘Inspraak fiets- en autoparkeerbeleid’.
Schriftelijke zienswijzen richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Een inspraakreactie per e-mail verstuurt u naar onder vermelding van ‘Inspraak Actualisering fiets- en autoparkeerbeleid’.
Verwerken inspraakreacties
vanaf 7 mei 2025
Van de inspraak wordt een eindverslag gemaakt en het conceptrapport wordt omgezet in een definitief rapport. Het eindverslag bevat een overzicht van de gevolgde inspraakprocedure, een geanonimiseerde weergave van de zienswijzen, een reactie op deze zienswijzen en een overzicht van de wijzigingen die verwerkt zijn in het definitief rapport.
Volgens planning worden op 1 juli 2025 het eindverslag en het definitieve rapport aangeboden aan het college van B&W ter vaststelling. Na vaststelling door het college worden deze documenten gepubliceerd in het Gemeenteblad en op de website www.officielebekendmakingen.nl.