Fasering

1

Enquête: Fiets en autoparkeerbeleid

t/m 20 maart 2024

Waar parkeren we onze auto en fiets?

Gemeente Middelburg werkt aan een nieuwe aanpak voor parkeren van fietsen en auto’s. De stad blijft bereikbaar met de auto. Maar lopen, fietsen en openbaar groen worden belangrijker. We gaan voor een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor ontmoeting, bewegen en groen. En minder verkeersoverlast en minder auto’s op straat.

1260 Respondenten hebben meegedaan aan de enquête. Inmiddels is de enquête gesloten en worden de gegevens verwerkt.

2

Kaders stellen met de raad

t/m 2 april 2024

Om het parkeerbeleid goed te actualisering en op de omgevingsvisie 2050 af te stemmen, is een sessie is gepland voor commissieleden om een start te maken met kaders stellen, waarbinnen de diverse parkeer onderwerpen uitgewerkt moeten worden.

Deze verdiepende werksessie met de raad staat gepland op 26 maart 2024. Hieruit worden de kaders geformuleerd die op 23 mei 2024 worden vastgesteld in een nota kaderstelling.


3

Besluitvorming kaders fiets- en parkeerbeleid

t/m 27 mei 2024 om 13:28

Op 23 mei 2024 worden de kaders fiets- en parkeerbeleid vastgesteld in een nota kaderstelling.

Kort na deze sessie wordt een informatiemarkt voor belanghebbenden georganiseerd om de kaders en vervolgstappen toe te lichten.  

De markt is op 5 juni met een vrije inloop van 19.00 tot 22.00 uur in de ZB Middelburg. Hier gaan we in gesprek over ideeën hoe we auto's en fietsen een plek kunnen geven in de stad, maar ook over andere kaders zoals meer groen en nieuwe huizen. Uw mening is van belang om komend jaar goede oplossingen uit te werken.

U bent van harte welkom en kunt binnenlopen (tussen 19.00 - 22.00 uur) wanneer het u uitkomt. Tot ziens op 5 juni in de ZB Bibliotheek Zeeland!


4

Informatiemarkt fiets- en autoparkeerbeleid 'Zoeken naar Balans'

t/m 11 juni 2024

Hoe kunnen we de groei van het aantal inwoners en bezoekers in de binnenstad opvangen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het fijn blijft om in onze mooie stad te wonen, werken en recreëren? Het antwoord hierop vraagt om een goede balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Een cruciaal aspect hiervan is het herzien van ons fiets- en autoparkeerbeleid.

5 juni vond in de ZB Bibliotheek Zeeland een informatiemarkt plaats over het fiets- en autoparkeerbeleid Middelburg. Het evenement, getiteld “Zoeken naar Balans,” bood inwoners en ondernemers de gelegenheid om te praten over de toekomst van het parkeerbeleid in Middelburg. De gemeente streeft naar een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor ontmoeting, beweging en groen. Tijdens de markt werden verschillende perspectieven belicht, waarbij rekening werd gehouden met bredere stedelijke ambities zoals vergroening en behoud van cultureel erfgoed.  🚲🌿🚗

Bijgaand filmpje geeft in een notendop weer waar we met zijn allen voor aan de lat staan.


5

Uitwerking scenario's uitvoeringsprogramma fiets- en parkeerbeleid

t/m 12 december 2024

In de periode juni - december 2024 werken we verschillende scenario's voor het uitvoeringsprogramma uit. Tijdens het uitwerken van het nieuwe beleid vragen we tussentijds verschillende belanghebbenden om input. Ook worden hiermee parkeeralternatieven -en oplossingsrichtingen getoetst. (juni-december 2024)

6

Conceptrapport openbaar

vanaf 13 december 2024

De afgelopen maanden zijn de verschillende scenario’s uitgewerkt en vastgelegd in een conceptrapport ‘Actualisering fiets- en autoparkeerbeleid’.  Het rapport is openbaar, maar nog niet vastgesteld. In dit rapport staat of het huidige parkeerbeleid in de binnenstad nog geschikt is voor de toekomst. In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 staat al dat parkeren voor bewoners in het centrum voorrang krijgt. De bezoekers die lang parkeren, parkeren dan aan de rand van de stad. 

 De belangrijkste koers wijzigingen ten opzichte van het bestaande beleid zijn;

  • Bezoekers parkeren, meer dan nu, aan de rand van de stad en in de parkeergarages & parkeerterreinen
  • We investeren in nieuwe parkeervoorzieningen aan de rand van de stad
  • Waar mogelijk maken auto parkeerplaatsen in de binnenstad ruimte voor bijvoorbeeld groen en fietsparkeerplekken. Het zou ook kunnen zijn dat die vrijkomende parkeerplaatsen bestemd worden voor nieuwe bewoners. Dit hangt af van de plannen en keuzes die we nog moeten maken. Wel is besloten snel verbeteringen voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad te realiseren. Dit noemen we ‘Quick Wins’, zie fiets en wandelstad 

Het conceptrapport komt op 18 maart 2025 terug bij het college voor vaststelling. De formele inspraak volgt vanaf 7 april 2025. Dat betekent dat inwoners de kans krijgen om hun mening te geven en suggesties te doen. De binnen gekomen feedback wordt daar waar mogelijk meegenomen in het definitieve conceptrapport.

Heeft u nu al vragen of wilt u een toelichting op het conceptrapport? Op 22 en 29 januari van 13.00 - 17.00 uur is er gelegenheid om uw vragen te stellen op het stadskantoor. U kunt zich aanmelden via onder vermelding van 'spreekuur parkeren'.

Het volledige conceptrapport kunt u onderaan deze pagina downloaden.  

concept rapport actualisering fiets- en autoparkeerbeleid.pdf