Gebiedsontsluiting WVM Zuid


Laatste nieuws over de bereikbaarheid WVM

Het meest recente nieuwsbericht via dit kanaal aan u dateert tenslotte alweer van 6 maart 2024. Voor Waterpark een belangrijke dag, want op deze dag stelde de Raad van State de gemeente in het gelijk in enkele beroepsprocedures die waren aangespannen tegen het bestemmingsplan Waterpark Veerse Meer. Hierdoor werd het bestemmingsplan onherroepelijk. En is het mogelijk om vergunningen te verlenen voor de realisatie van het park.

 Baanrotatie/vliegveld

 Op 27 september 2024 heeft Provinciale Staten een nieuw luchthavenbesluit genomen. Dit nieuwe luchthavenbesluit maakt de gewenste rotatie van de start/landingsbaan van het vliegveld mogelijk. Als de baan geroteerd wordt ligt de start/landingsroute niet langer over het gebied Oranjeplaat en dus ook niet over het geplande Waterpark Veerse Meer. Voor de veiligheid is dit van groot belang. Daarnaast zal er ook sprake zijn van minder geluid voor de meeste bewoners in deze omgeving.

 Om de baanrotatie mogelijk te maken was niet alleen een luchthavenbesluit nodig maar ook een nieuw bestemmingsplan. Normaal gesproken stelt iedere gemeente bestemmingsplannen (tegenwoordig omgevingsplannen) vast voor haar grondgebied, maar omdat voor de baanrotatie bestemmingswijzigingen noodzakelijk waren in zes gemeenten (naast Middelburg, Goes, Borsele, Veere, Noord-Beveland en Vlissingen), hebben deze gemeenten aan de provincie verzocht om één inpassingsplan te maken. Dit inpassingsplan is op dezelfde dag als het nieuwe luchthavenbesluit door Provinciale Staten vastgesteld.

 Bij de besluitvorming in PS zijn tevens een aantal moties aangenomen waar rekening mee wordt gehouden in het verdere traject. Deze moties gaan over milieuvriendelijkheid, de inrichting van de klachtenprocedure, minnelijke grondverwerving en behoud zoetwater en de evaluatie van risicoprofielen geluidsnormeringen. Meer informatie kunt u vinden op https://www.zeeland.nl/vergaderoverzicht-en-activiteiten/vergadering-provinciale-staten-27-september-2024.

 Het inpassingsplan heeft inmiddels ter inzage gelegen zodat mensen desgewenst beroep tegen dit inpassingsplan konden instellen. Dat heeft geleid tot twee beroepsschriften. Zolang de Raad van State geen uitspraak hierover heeft gedaan, of de indieners hun beroep intrekken, is het inpassingsplan niet onherroepelijk en kan het dus nog niet uitgevoerd worden.

 Het luchthavenbesluit heeft nog niet ter inzage gelegen voor beroep. Dat kan pas gebeuren nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) een verklaring veilig gebruik luchtruim (vvgl) heeft afgegeven. Deze verklaring is door de Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) van de provincie aangevraagd bij IL&T. Zodra deze is verkregen zal ook het luchthavenbesluit ter inzage worden gelegd.

 Om de baanrotatie feitelijk uit te voeren moeten zowel het inpassingsplan als het luchthavenbesluit onherroepelijk zijn.

 Met één eigenaar van de benodigde grond (de provincie Zeeland) zijn afspraken gemaakt over de grondaankoop. De gesprekken om de overige benodigde grond in eigendom te krijgen lopen door. Met het vliegveld zijn afspraken gemaakt over de aanleg van de nieuwe baan. Dit wordt qua materiaal eenzelfde baan als de huidige start/landingsbaan, dus een grasbaan die verstevigd is met gemalen kunststofvezels. De wens is om hiermee te starten in 2025, maar we moeten dus wachten op de afloop van de beroepsprocedure tegen het inpassingsplan (en mogelijk het luchthavenbesluit) enerzijds en het afronden van de grondverwerving anderzijds.

 De gemeente Middelburg had in 2023 tevens nog een procedure gestart om, als de baan gedraaid wordt, het bouwvlak waarbinnen het vliegveld bebouwing kan realiseren aan te passen. Dit zonder de op dit moment maximaal toegestane hoeveelheid bebouwing daarbij te vergroten. Met de aanpassing ontstaat een beter praktisch werkbare situatie voor het vliegveld. De bedoeling is dat de gemeenteraad van Middelburg hierover in het eerste kwartaal van 2025 een besluit kan nemen. Dit bestemmingsplan kan vervolgens ook pas uitgevoerd worden nadat het luchthavenbesluit en inpassingsplan onherroepelijk zijn geworden.

Uitvoering project Waterpark Veerse Meer

 Achter de schermen wordt nu volop gewerkt om tot aanvragen te komen voor alle benodigde vergunningen. De eerste vergunningen die moeten worden aangevraagd zijn de ontgrondingsvergunning en de flora en fauna vergunning. Hierover loopt momenteel overleg met de provincie. Vervolgens zal overleg starten met het waterschap over de watervergunning.

Als deze vergunningen verkregen zijn kan daarna een omgevingsvergunning voor de bouw van de voorzieningen en recreatiewoningen worden aangevraagd bij de gemeente. De aanvraag hiervoor is in voorbereiding. Omdat het een groot en gecompliceerd project is, is hier de nodige tijd mee gemoeid. Omdat zowel de regelgeving als de eisen die mensen stellen aan een luxe recreatiepark zijn veranderd moeten een aantal zaken opnieuw worden bekeken en berekend. Ook zullen de benodigde aansluitingen voor nutsvoorzieningen (water, energie, riolering, internet) moeten worden aangevraagd. Het streven is om eind volgend jaar zover te zijn dat begonnen kan worden met het bouwrijp maken. Vanaf eind 2026 zou dan met de bouw van de woningen en de voorzieningen gestart kunnen worden. De totale bouw zal gefaseerd plaatsvinden en hiermee zal een jaar of acht gemoeid zijn. Als gevolg van stikstofregelgeving kan dit niet sneller. Het streven is op dit moment om in mei 2029 het eerste deel (op de voormalige camping) gereed en afgebouwd te hebben zodat dit open kan. Rond 2034 zou dan het gehele park gereed kunnen zijn.

 Bouwroute

 Voor het bouwverkeer wordt door de gemeente, c.q. de wegbeheerders (wegen buiten de bebouwde kom worden beheerd door het waterschap en er wordt ook gekeken naar mogelijke routes die deels buiten de gemeente Middelburg liggen), een te gebruiken route aangewezen. De route voor het bouwverkeer is nu gedacht langs Lewedorp, deels via een nieuwe weg parallel aan het noordelijk deel van de Kraaijertsedijk, en met diverse maatregelen op de rest van het traject, zodat het bouwverkeer veilig kan worden afgewerkt. Dit kan mogelijk in een later stadium een definitief karakter krijgen als ontsluitingsweg in het kader van het project Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid. Voor meer informatie hiervoor verwijzen wij naar de informatievoorziening vanuit dit project Zie de pagina over de bereikbaarheid van Veerse Meer Zuid

Ingenomen standpunt over bouwroute Waterpark Veerse Meer

Op 10 oktober jl. hebben de bestuurders van de deelnemende gemeenten in het Bestuurlijk Overleg Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid – de gemeenten Borsele, Goes en Middelburg en waterschap Scheldestromen – een gezamenlijk standpunt ingenomen over de te realiseren route voor het bouwverkeer van en naar Waterpark Veerse Meer. Gekozen is voor bouwroutevariant 3. 

Bij de oplossingsvarianten A2, A3, A4b en A5 is in meer of minder mate sprake van een relatie met de A58. Bij de verkenning van de eerstgenoemde drie oplossingsvarianten was Rijkswaterstaat betrokken. Nu is er een vierde oplossingsvariant aan toegevoegd. Bovendien zijn we inmiddels enkele jaren verder. Daarom zijn op 30 april 2024 hierover een aantal vragen gesteld met het doel duidelijkheid te krijgen over het huidige beleid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ten aanzien van halve snelwegaansluitingen (in 2021 gaf Rijkswaterstaat aan dat dit onder voorwaarden kon worden toegestaan), extra snelwegaansluitingen (die waren in 2021 niet mogelijk) en de realisatietermijn van snelwegaansluitingen (daarvoor gold toen een periode van ongeveer 15 jaar). Echter, bij Goes was niet zo lang daarvoor nog wel een extra snelwegaansluiting gerealiseerd binnen een termijn van ongeveer 5 jaar. Klik op de volgende link voor de presentatie van de vervolgbijeenkomst van eind mei. Presentatie eind mei Arnemuiden

Uit de op 24 mei 2024 verkregen antwoorden blijkt dat HALVE snelwegaansluitingen NIET (meer) mogelijk zijn, EXTRA snelwegaansluitingen (nog steeds) NIET mogelijk zijn, en voor de REALISATIE van nieuwe aansluitingen rekening gehouden moet worden met een termijn van ongeveer 20 JAAR.   

Dit betekent dat de oplossingsvariant A2 op dit moment niet meer mogelijk is en dat voor de realisatie van de oplossingsvariant A3 op dit moment rekening gehouden moet worden met een realisatietermijn van ongeveer 20 jaar.

Het staat nu dus ook voor iedereen leesbaar op de website www.veersemeerzuidbereikbaar.nl.

Presentatie digitale informatiesessie

Op dinsdag 14 mei was er een digitale informatiesessie over de oplossingsvarianten gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid. Hieronder de 2 verschillende presentaties:

presentatie-goudappel-verkeerseffecten-oplossingsvarianten.pdf

presentatie-antea-omgevingseffectenanalyse-verkeerssituatie-veerse-meer-zuid.pdf

In het gebied ten zuiden van het Veerse Meer - tussen de Deltaweg in het oosten, het kanaal door Walcheren in het westen en Lewedorp in het zuiden – bestaan diverse verkeersknelpunten:

  • In Arnemuiden op de hoofdontsluiting via Nieuwlandseweg-Schuttershof: hoge verkeersintensiteiten, verkeersonveiligheid, leefkwaliteit staat onder druk.
  • In Lewedorp: situatie op kruispunt Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk.
  • Bij Lewedorp op de route naar het Veerse Meer via de Nieuwe Kraaijertsedijk: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt, woningen dicht langs de weg en lastige aansluiting bij de Noord Kraaijertsedijk.
  • Bij Wolphaartsdijk op de dijk Kwistenburg op de route van Deltaweg naar Veerse Meer: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt.
  • In Wolphaartsdijk: auto- en fietsverkeer gemengd op een smal wegprofiel door de Lepelstraat. 

Presentatie gebiedsontsluiting 18 november 2024_241119_101833.pdf