Van autoluwe stad naar fiets- en wandelstad

In een gezonde stad fietsen mensen veel. We willen dat fietsen belangrijker wordt dan autorijden in de openbare ruimte. Daarom moeten er goede fietsparkeerplaatsen zijn: veilig, dichtbij voorzieningen en met oplaadmogelijkheden. 

Onze visie voor 2050 is om een stad met minder auto’s te maken. We willen parkeerplaatsen veranderen in groene of blauwe pleinen. Maar dit kost tijd. Nu zijn er bijna evenveel vergunningen als parkeerplaatsen in de binnenstad. We kunnen dus niet zomaar parkeerplaatsen weghalen. Eerst moeten we investeren in parkeerplaatsen buiten het centrum. Dit kost tijd. Ondertussen willen we snel verbeteringen zien voor fietsparkeren, minder zoekverkeer en meer groen in de binnenstad. Dit noemen we ‘Quick Wins’. 

Een belangrijk plan is om bij het Koorkerkgebied (onder de Lange Jan en langs Koorkerk/Nieuwe Kerk) te zorgen dat toeristen niet meer naar parkeerplekken zoeken. Door autoparkeerplekken weg te halen, komt er ruimte voor fietsparkeerplekken en meer groen. Zo wordt de stad meer een fiets- en wandelstad.

Ook rond het Damplein is behoefte aan uitbreiding voor fiets-parkeren. Samen met fietsersbond worden meer parkeerplekken en gewenste voorzieningen uitgewerkt, waarbij door minimale opoffering van (betalend) autoparkeerplaatsen een optimale fiets-parkeervoorziening ontstaat.

Op of rond de Langevielebinnenbrug worden meer fietsparkeervoorzieningen, die passen in het stadsbeeld en de omgeving, geplaatst.