Over ons


Wat is de VoorleesExpress? 

De VoorleesExpress ondersteunt scholen en peutercentra bij het helpen van leerlingen met een taalachterstand. De voorlezer komt 20 keer thuis bij een gezin. In wekelijkse sessies van ongeveer een uur gaan ze samen voorlezen, praten, spelen en taalspelletjes doen. Samen met kind én ouder(s). 


De voorlezer stimuleert daarmee een taalrijkere thuisomgeving. Kinderen krijgen veel en rijke taal aangeboden en ouders worden gemotiveerd en geadviseerd in hoe ze lezen een vaste plek kunnen geven binnen hun gezin. 


Waarom de VoorleesExpress?


Inzetten op gelijke kansen in het onderwijs 

Kinderen in Nederland blijken ongelijke kansen te hebben in het onderwijs. Ze hebben niet dezelfde mogelijkheden op een succesvolle schoolloopbaan, ook al zijn ze even slim. Bij gelijke intelligentie is het bepalend uit welk gezin je komt. Als jouw ouders laagopgeleid zijn en je thuis weinig gestimuleerd wordt, heb je minder kans op een succesvolle onderwijscarrière. 


Voorkomen van laaggeletterdheid 

Bijna 15% van de jongeren heeft een taalachterstand en heeft grote moeite met het begrijpen van de inhoud van hun schoolboeken. Sinds 2003 is het percentage laaggeletterden in Nederland significant toegenomen van 12% naar 18%. Om te voorkomen dat jongeren en volwassenen laaggeletterd worden, moet je investeren in preventie. Een jong kind is enorm gevoelig voor taal. Als een kind drie jaar is, kun je al zien dat er een groot verschil is in de woordenschat tussen kinderen die veel in aanraking komen met taal en kinderen die weinig taal horen. Dit verschil in taalontwikkeling halen kinderen later moeilijk in.


Partnerschap met ouders 

Ouders maken het verschil voor hun kind. Ouders die hun kinderen actief stimuleren bij hun taalontwikkeling, door veel voor te lezen en ze aan te moedigen zelf te lezen, zorgen ervoor dat hun kinderen gemotiveerder zijn om te lezen, meer lezen en leesvaardiger zijn. Dit heeft direct invloed op het welbevinden van hun kind en daarmee ook hun leerprestaties. Deze positieve invloed blijft gedurende de verdere levensloop aanwezig. Ouders kunnen het best zo vroeg mogelijk met een positieve leesopvoeding beginnen. Daarom is de rol van ouders zo belangrijk bij het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden.